Chipotle dropper carnitas

Fastood-kæden Chipotle – det er dem med reklamerne Back to the start og The Scarecrow – har droppet carnitas i 600 af kædens ca. 2000 restauranter, skriver Time. Det sker efter en gennemgang af produktionsforholdene hos leverandørerne. Og en af de største leverandører viste sig ikke at kunne leve op til kædens standarder:

»There are farmers whose pigs are raised outside or in deeply bedded pens, are never given antibiotics and are fed a vegetarian diet. It’s the way animals were raised before huge factory farms changed the industry. We believe pigs that are cared for in this way enjoy happier, healthier lives and produce the best pork we’ve ever tasted«

I stedet for at fortsætte business as usual, valgte kæden at droppe carnitas på menuen. Og det er endnu uvist hvornår grisen igen bliver trukket ind på restauranten (pun intended).

Chipotle holder på kunderne på den måde – og derfor er det en klog beslutning. Men på samme tid sender kæden et signal bagud i forsyningskæden, om at ansvaret er fælles. Ansvaret for at vores produktionsdyr behandles på en måde, der ikke går ud over samfundet som helhed (se, jeg gider ikke engang skrive MRSA mere).

[bctt tweet=”Chipotle fjerner svinekød, der ikke lever op til kædens etiske standard. Sand CSR!”]

Derfor er det ikke bare en leflen for en elitær, virkelighedsfjern kundekreds, der har ondt i etikken og en løftet pegefinger til kunderne – en så gennemgribende handling betyder selvfølgelig, at Chipotle for alvor frygter, at pengene vil vandre ud af deres butik, hvis ikke de walk the talk, som talemåden lyder.

Set i et større perspektiv er det ikke alene god stil, det er også god markedsforståelse. Og det er i virkeligheden godt for alle bundlinier – også for den samfundsøkonomiske.


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *