Saturday, 20 Jul 2019

Mavesurt: Mest om Arla …

I går faldt jeg tilfældigvis over nogle reklamer på TV, der gjorde mig nysgerrig. Og harm. De var begge for Arla-produkter. Henholdsvis yoghurt-produktet YOGGI og to varianter af je-ne-sais-quoi-produktet KAROLINES KØKKEN pande (sic!).

Yoggi er heldigvis relativt let overstået. Det er et af de tvivlsomme produkter, der slår på at være fedtfattige og derfor sunde – som der står på Arlas hjemmeside:

»YOGGI er en serie af milde og cremede yoghurtprodukter. Serien af YOGGI produkter retter sig mod alle, der har smag for god yoghurt – og som samtidig vil spare lidt på fedtet«

Rigtig yoghurt bliver lavet af mælk, der tilsættes yoghurt-kultur – levende bakterier. Bakterierne omdanner mælkesukker til mælkesyre, som får proteinerne i mælken til at stivne. Hvor stiv, yoghurten er, afhænger af hvor meget protein, der er i mælken og af hvor længe, bakterierne får lov at virke.

Du kan lave yoghurt selv ved hjælp af en yoghurt-kultur, som du kan købe hos Dansk Hjemmeproduktion. Du kan også bruge den bakteriekultur, der i forvejen findes i yoghurt – køb en god, økologisk yoghurt naturel og følg fx denne opskrift. Fidusen er konstant temperatur og tålmodighed.

OK – det er måske lidt voldsomt. Du kan godt nøjes med at købe en god yoghurt naturel og så tilsætte frisk frugt efter smag. Fordelen ved begge dele er at du slipper for et produkt, der:

  • Indeholder mellem 6 og 8 % tilsat sukker
  • Er tilsat aroma (typisk fremstillet på basis af lignin, et affaldsprodukt fra papirfremstilling)
  • Er tilsat modificeret kartoffelstivelse (fremstillet af affaldet fra produktionen af kartoffelprodukter)
  • Holdes længe oppe af pektin og carrageenan – i stedet for at stivne naturligt fordi mælkesyren og proteinerne reagerer med hverandre
  • Indeholder frugt af ubestemt herkomst

Den anden reklame var den, der virkelig fik mig op under loftet. KAROLINES KØKKEN Pande må virkelig siges at ramme lige midt i en målgruppe af stadig mere gastronomisk ubehjælpsomme forbrugere, der lever i evig, indbildt tidsnød.

Bo Jakobsen siger: Det tager kun to generationer at ødelægge et lands madkultur. Det er den generation, der ikke har en madkultur, disse produkter er henvendt til.

Og Karolines Køkken, der i det mindste engang udgav kogebøger med opskrifter har med dette produkt fjernet sig helt fra det engang så sympatiske spor.

Deres produkt med til at gøre målgruppen større og degradere madkulturen yderligere – for hvorfor bekymre sig om at rense svampe til svampesovs, når man kan nøjes med de frysetørrede gnallinger i svampepanden?

Pandesovsene her er et af de mange led i den udvikling, man sidste år kunne læse om i avisen: Der bliver færre og færre, der har forstand på at lave mad. Også i de lande, der ellers traditionelt forbindes med god madkultur:

Således kunne ingrediens-producenten Danisco, afsløre resultaterne fra en undersøgelse, der viste at selv i Spanien bliver der længere og længere mellem de husstande, hvor maden er hjemmelavet.

Og industrien er selvfølgelig ikke sene til at følge op på denne udvikling med »hjælpsomme« produkter. Jeg giver ordet til Dorte Pedersen fra Danisco, som siger:

»We found that consumers no longer equate homemade food with “made from scratch” but with food that requires their involvement in the final stages of preparation and that gives them a degree of choice.« Using these consumer insights, Danisco has drawn on its knowledge of ingredient functionality and key competences within food texture, appearance and taste to create three value-adding concepts – to the benefit of consumers and food manufacturers alike. The “Cook as you like” concept comprises a convenient base that consumers can fast and easily turn into béarnaise and hollandaise sauce, mayonnaise, dressings, dips and soup. In “Freeze as you like”, consumers can create their own ice cream. “Bake as you like” provides opportunities for consumers to bake breads with homemade qualities. »The ingredient technology used for these concepts ensures a successful result – again and again. In addition to meeting consumer needs, we hope to provide manufacturers with valuable inspiration for their new product development,« says Dorte Petersen.

Hvis vi vil nøjes med halvfabrikata, der smager ens hele året fordi de er pumpet med aroma og som ikke kan mislykkes, fordi der bare skal tilsættes vand og røres rundt, skal vi bare lade stå til.

Men hvis vi vil bevare nogen form for selvbestemmelse i køkkenet og bevare selvrespekten når vi inviterer folk til at spise hos os, må skeen i den anden hånd. Også i den grad!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *