Friday, 9 Dec 2022

Skriger på husstandsomdeling

De Forenede Bryggerier har for nylig lanceret et hjemmefadølsanlæg, som reklamebureauet lancerer under mottoet det skriger på en husstandsomdeling. Og ja – det gør det. For det vil nok være det eneste, der kunne få mig til at overveje anlægget: Hvem gider betale mere end tusind kroner for en dims, der kun kan bruges til de forenedes discountøl?

Systemet baserer sig på Carlsbergs DraughtMaster-teknologi. Øllet leveres i en blød plasticbeholder, der klemmes sammen ved hjælp af trykluft, så systemet ikke bruger kulsyre som i traditionelle fadølsanlæg, rengøring ikke er nødvendig, fordi slangerne til tappehanen er indbygget i fadet – og øllet kan i øvrigt holde sig frisk i 21 dage. Det er da i teorien prisværdigt. For næst efter dovent fadøl er der ikke noget så kedeligt som fadøl, der er alt for carboneret og bobler som sodavand. Og hvem har ikke på et tidspunkt fået en oxideret fadøl, der smager endnu mere af våd ged end DFBs standard-øl sædvanligvis gør?

For mig virker det mere som den druknendes greb efter det sidste halmstrå. De Forenede Bryggerier sigter målrettet efter det segment, der nok synes at ølrevolutionen lyder sjov, men som ikke rigtig tør fatte våben. Og der skal da nok være kunder til apparatet – men jeg tør godt vædde på at nyhedens interesse hurtigt går over. Taktikken er velkendt. Man udnytter det, der kaldes vendor lock-in. Dem, der køber anlægget i øjeblikkets begejstring, finder sig pludselig stavnsbundet til Tuborgs produkter.

Mit hjemmefadølsanlæg skal ikke monopoliseres! Personligt ville jeg langt hellere investere små 200,- i en tappehane, der kan bruges til alle femlitersfade – som fx denne. Så må jeg leve med at øllet ikke kan holde sig næsten en måned. Og spørgsmålet er, om det ikke på længere sigt også havde været en bedre forretning for Tuborg og OBH at lave et anlæg, der kunne bruges til standard-kegs. Det er en omer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *