Skive, ja, men smart?

Et af de seneste numre af Landbrugsraadets ugemagasin FoodCulture, nærmere bestemt nummer 2106 fra juni måned, handlede om madsminke. En af artiklerne havde overskriften Banan-feta i madpakken og lovede, at »nyt mælkepålæg skal slå Nutella af pinden som børnenes foretrukne ved frokostbordet og på madpakken«.

Artiklen handlede om Skive Smart, der er en mælkebaseret, ultrafiltreret masse, tilsat kakao, frugt og sukker eller honning. Pålægget bliver altså fremstillet på samme måde som feta – og man må formode at råvaren er faldet en del i pris og der er blevet en del anlæg ledige siden EU gav grækerne retten til at bruge navnet feta og en mindre, jysk avis oven i hatten havde et uheld med nogle karikaturtegninger.

Skive Smart skal fremstilles på Tami Food, der ligger i forbindelse med Ørum Mejeri ved Hjallerup. Ud over skive-versionen skal der også fremstilles et smørbart pålæg – i de samme smagsvarianter: Kakao, banan og jordbær. Artiklen nævner, at det er Tami Foods grundlægger, der har fået ideen til pålægget, da han skulle smøre madpakke til sine egne børn. 

Det er ikke særlig Skive Smart efter denne forfatters mening. Selv om det er meningen, at produktet skal kunne erstatte pålægschokolade og Nutella, ville det være en langt bedre ide at vænne børn til den ægte råvare og lære dem om kvalitet. Og hvor Skide Smart er det nu lige, man er, hvis man ikke kan finde ud af at skære en banan i skiver?

Men bladet FoodCulture – der jo netop heller ikke gør sig til af madkultur eller har væsentlig fokus på de aspekter af maden, der ligger ud over dens indtjeningspotentiale – har valgt ikke at tage stilling til Skive Smart og bringer artiklen under rubrikken Idé & Udvikling. Jeg ser det nærmere som en afvikling. Og som endnu et tegn på, at dette land i høj grad trænger til en samlende debat om madkultur og fødevarekvalitet.


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *